
#locatietheater #grotezaal #teksttoneel #talentontwikkeling




Tekst Anthony Neilson
Vertaling en Dramaturgie Costiaan Mesu
Regie Jori Hermsen
Spel Anna Hermanns en Joost Dekker
Regie Jori Hermsen
Vormgeving Lotte de Vries
Muziek Erik woltmeijer
Lichtontwerp en Techniek Jeroen van Heijningen
Productie Sophie Schoch
Grafische vormgeving Reinier van der Ven
Zakelijke leiding Joep Grooteman
Speellijst
26 t/m 28 maart De Lieve Vrouw Amersfoort
4 & 5 april 2009 Ostade Theater Amsterdam
9 t/m 12 april 2009 Theater Kikker Utrecht
24 t/m 26 april 2009 Koninklijke Schouwburg/ het Paradijs Den Haag
Stikken
Theatergroep Sonja
Het verlangen naar een kind is verlangen zelf weer kind te zijn.
Op 28 maart 2008 ging de voorstelling Stikken in première in De Lieve Vrouw in Amersfoort. Stikken was de Nederlandse première van het stuk waarmee de Schotse schrijver Anthony Neilson (1967) zes jaar geleden een schokgolf teweeg bracht op het Edinburgh Fringe festival.
Stikken is een aangrijpende, verstikkende dialoog tussen een man en een vrouw die zich wanhopig verzetten tegen het uiteenvallen van hun relatie. Haar zwangerschap dwingt hen tot een keuze voor een toekomst mét of zonder elkaar. In herkenbare, confronterende en humorvolle scènes vragen zij zich af of hun relatie wel bestand is tegen de komst van een baby. Ze vechten, dromen en verwonden elkaar, zonder grenzen te stellen aan de strijd die ze bereid zijn te leveren voor de liefde. Waar een ieder op de rem zou trappen, gaan zij door - tot enkel de harde, naakte waarheid overblijft.
De schrijver van het stuk Anthony Neilson (1967) werd geboren in Edinburgh, woont in Londen en stond aan de wieg van het "In-Yer-Face" theater aan het begin van jaren negentig. Neilson schetst in zijn stukken een kille samenleving boordevol eenzaamheid en gebrek aan contact in relaties, die tragisch en soms zelfs pathologisch zijn. Voor het stuk Stikken (Stitching) werd hij genomineerd voor de prijs ’Most promising playwright’. TG Sonja was het eerste gezelschap dat deze tekst in Nederland vertoonde.